SCENARII DE CONECTIVITATE EUROREGIONALA, REGIONALA, URBANA utilizind TIMISOARA 2021 (TM2021) – NOVI SAD (NS2021)

SCENARII DE CONECTIVITATE EUROREGIONALA, REGIONALA, URBANA utilizind

TIMISOARA 2021 (TM2021) – NOVI SAD (NS2021)

In cadrul “(re)START! PRACTICI DE RESTAURARE” sesiunea II- RESTAURARE DE ARHITECTURĂ PRIN REGENERARE URBANĂ” organizat de Asociația Expose Architecture, am prezentat  o serie de prelegeri, din care voi posta citeva idei cuprinse in notele de curs.

Pentru început TIMISOARA 2021 (TM2021) – NOVI SAD (NS2021)  –

SCENARII DE CONECTIVITATE EUROREGIONALA, REGIONALA, URBANA.

Alegerea celor două Capitale Culturale Europene in 2021 (Timisoara- Romania si NoviSad –Serbia) despărțite doar de 145km, nu este intimplătoare. Aceasta alăturare face ca ele să fie obligate să coopereze  in alcătuirea programului cultural aferent evenimentelor, dar si in realizarea unei infrastructuri de accesibilitate compatibile.

Municipiul Timisoara (probabil si municipiul Novi Sad) a fost sprijinit de 20 de parteneriate cu orașe si sate din Banat la care se adaugă si zonele trasfrontaliere aferente.

Municipiul Timisoara (probabil si municipiul Novi Sad) prognozează ca 75% din programele culturale să fie co-produse prin parteneriate europene.

Municipiul Timisoara (probabil si municipiul Novi Sad) prognozează cresterea numărului de turisti de la 2,8 la 30 milioane.

Polul de Crestere Timisoara împreună cu similarul din Novi Sad adună o populație de peste 1.000. 000 locuitori ce formează, impreuna cu Timisoara-Arad, o zonă metropolitană de importanță majoră in Europa Centrală.

Orasul Zrenjanin (Becicherecul Mare- Barcelona Noua)-Serbia, aflat undeva aproape de mijlocul distantei dintre Timisoara si Novi Sad, are o semnificatie majoră in istoria Barcelonei, pentru ca pentru revolutionarii catalani deportați aici, el este un fel de Siberie europeană.

1.CONEXIUNI DIRECTE CAPITALE CULTURALE EUROPENE 2021 TIMISOARA-NOVI SAD1

fig. 1-CONEXIUNI DIRECTE TIMISOARA-NOVI SAD (sursa: Radoslav R & Danciu MI 2016)

NAVAL:

Faptul ca documentatia timisoreană aprobata s-a bazat pe asertiunea de redefinire a rolului ”Canalului Bega de la ruta comercială într-unul ce conectează idei si oameni peste teritorii si granițe” face ca legatura pe apa Bega (Timisoara-Zrenjanin-) Tisa-Dunare (Novi Sad) să devină un coridor cultural de importanță europeană.

Prin alegerea de catre turisti a mobilitătii pe apă, municipalitatea Timisoara este obligată să se aplece la refacerea fronturilor cu fațade istorice, ce bordează traseul Canalului Bega (cartierul Iosefin, Piata Badea Cartan, etc).

FEROVIAR:

Aceasta modalitate de conectivitate este pusă la grea incercare de starea retelei feroviare nationale si a Gării Nord Timișoara. Prin traversarea de ultimă oră a Timisoarei de coridorul “Carpatic” (vezi http://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure/ten-t-guidelines/corridors/maps_en.htm) problemele se accentuează.  Decizia de dublare a căii ferate ce traversează orașul este inevitabilă. (Adio baloane cu monoraiuri, metrouri, etc,). La nivel local se poate reface de urgență legătura dintre Timisoara si Novi Sad prin apelarea la programe transfrontaliere alegind una din variante:

-Timisoara (gara Nord) -Kikinda- NoviSad

-Timisoara (gara Nord) – Cruceni- Zrenianin- Novi Sad

Prin alegerea de către turisti a mobilității pe calea ferată se pun in valoare gările/satele banatene tranzitate (partenere in cistigarea titlurilor de Capitale Culturale Europene 2021).

AERIAN:

accesibilitatea aeriană in zona metropolitană Timisoara-Novi Sad se poate face prin:

-Aeroportul International Traian Vuia Timisoara (AITVT)

-Aeroportul Beograd

Pentru momentul 2021 turistii (peste 10 milioane pe calea aerului) ar prefera un singur aeroport cu un park&ride imens, de unde să se deplaseze rutier în ambele orașe pentru evenimentele culturale. Timisoara ar trebui (dacă autoritatile locale/judetene se mobililează exemplar) sa fie cel ales pentru această mobilitate. Pentru aceasta programul de modernizare/accesibilizare a AITVT sunt obiective de maximă urgență.

RUTIER:

Faptul ca EU a decis sa conecteze prioritar Timisoara cu Belgrad printr-o autostradă si aceasta optiune a fost transpusă in masterplanul de transport din Romania, inseamnă că se poate elimina traficul de tranzit din orasul nostru (daca autoritatile locale/judetene se mobilileaza exemplar). Se pot analiza două variante (ambele pe partea de vest a Timisoarei fig 2) si anume:

-autostrada:

A1-centura vest Timisoara –Belgrad-Novi Sad

A1- centura vest Timisoara- Zrenianin-autostrada Novi Sad

-sosea: Timisoara (Calea Sagului) –Parta (593) –Peciu Nou (593) –Giulvaz (593) -Foeni (590 de modernizat)–granita – Krajisnik (309-308-12)-Zrenianin centura) (12)- Novi Sad (autostrada) (fig 1).

Prin alegerea soselei se pun in valoare satele banatene tranzitate (partenere in cistigarea titlurilor de Capitale Culturale Europene 2021)

  1.  CONEXIUNE RUTIERE AUTOSTRADA  TIMISOARA-BELGRAD-NOVI SAD sau  TIMISOARA –NOVI SAD – VARIANTE TRASEU PRIN VESTUL TIMISOAREI.2fig. 2- CONEXIUNE RUTIERE AUTOSTRADA  TIMISOARA –NOVI SAD sau TIMISOARA-BELGRAD-NOVI SAD –  VARIANTE TRASEU VESTUL TIMISOAREI (sursa: Radoslav R & Danciu MI 2016)

    Varianta autostrada TM-NS pe partea de vest a municipiu Timisoara

    avantaje: -a treia coborire  pe A1

    -evita aglomerarea rutiera prin Dumbravita

    -evita traversarea rutiera a municipiului Timisoara

    -ofera doua variante de conexiune de autostrazi, fie prin Belgrad fie direct prin Novi Sad.

     

    3fig. 3-CONEXIUNEA TRANSPORT IN COMUN MUNICIPIU TIMISOARA – AEROPORTUL INTERNATIONAL TRAIAN VUIA TIMISOARA (sursa: Radoslav R & Danciu MI 2016)

    Dupa cum am sustinut, pozitionarea Aeroportului International Traian Vuia Timisoara este cea mai favorbila pentru cooperarea dintre Timisoara 2021 si Novi Sad 2021. Pentru aceasta este nevoie de:

    -o conexiune a transportului in comun Timisoara –Aeroport International Traian Vuia Timisoara prin utilizarea si extinderea  retelei de tramvai existente -sistemul TTT (fig 3);

    -Gara Est (Fabric) si Gara Nord sa devină noduri principale de interschimb;

    – o deservire cu o raza de 800m de la statiile de transport comun TTT a cca 80% din Timisoara;

    -o dezvoltare a traseelor pietonale/bike principale intre Centru Cetate/ Centre de Comunitati/Zona Studenteasca ( vezi fig 10b https://radulblog.wordpress.com/2016/02/07/preluareaadaugareaeliminareamodificarea-unor-proiecte-prioritare-cuprinse-in-planul-de-actiune-al-pmudpct-varianta-a-iv-a/).

    intocmit: Radu Radoslav  28.10.2016

Lasă un comentariu