2018.12.15 TIMIȘOARA-COD PORTOCALIU

Să ne reamintim:

-acum un an am publicat prima postare despre MURDĂRIA (atît de străină de cultura comunității noastre) de pe domeniul public din Timișoara în 27.12.2017 ”Forța/Disperarea Solidarității Comunităților Locale Timișorene” [1];

-au urmat o serie cu o temă asemănătoare în 28.01.2018  ”Curățenia Spațiilor Publice și Asociațiile de Intervenție  Cetățenești-mai-sunt-doar-3-ani” [2], în 05.04.2018  ”Japonia, aprilie 2018, Imagini și scurte Comentarii, Curățenia Spațiilor Publice” [3], în 02.04.2018 ”Cum cauți afară, Radule!” [4], în 03.11.2018 ”Rușinea este a Fiecăruia!” [5], în speranța că ceva se va rezolva în ceea ce privește această pată rușinoasă de pe obrazul orașului. Din păcate situația s-a înrăutățit cu ocazia unui eveniment mărunt: o ninsoare anunțată.

Să urmărim pentru început doar faptele:

-de curățenea străzilor este responsabilă PMT care se ocupă de măturatul/spălatul străzilor, respectiv de golirea coșurilor de gunoi (de pe trotuare, din piețe, stații STPT, parcuri);

-de ridicarea gunoaielor de la Asociațiile de Proprietari se ocupă ADID (Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Deșeuri Timișoara) care a încheiat un contract cu societatea RETIM (CLTimișoara este acționar cu 50%).

-pare clar, dar lanțul dezorganizării abia acum începe: pentru rampele clandestine de gunoaie este un contract între RETIM și ADID, la comanda/plata Primăriei, etc, etc.

Să urmărim ce au scris ziarele despre subiectul nostru:

-la începutul lunii decembrie 2018 Inspectorii Gărzii de Mediu Timișoara au amendat Primăria din Timișoara cu 50.000 lei, pentru cele peste 200 de rampe clandestine de gunoi, străzi/trotuare murdare,  coșuri de gunoi ce se revarsă , spații verzi pline de pungi de plastic, deșeuri biologice, PET-uri, etc. Primarul municipiului Timișoara a ripostat afirmînd că nu Primăria este responsabilă de curățenia orașului [6].

-sătui de mizeria și gunoaiele care au inundat orașul, dar și de lipsa de reacție a autorității locale, unii ”timișoreni au luat problema în propriile mîini. Zeci de persoane au ieșit pe străzi, cu mături, saci de gunoi și lopeți, să facă curățenie după ce s-au mobilizat pe rețelele de socializare” [7]. Au curățat gheața/zăpada de pe trotuarele de pe poduri, stațiile de transport în comun de la Gara de Nord, etc, după principiul enunțat corect de Radu Ticiu, unul din organizatori acțiunii ”unde e mizerie se adună și mai multă mizerie. Dacă facem curat, chiar și într-o zonă mică, probabil că se aruncă mai puțin gunoi”. Alții au curățat trotuarele din fața imobilelor lor.

-dacă ar fi să-i credem pe ziariștii de la ”debanat”, City-Managerul municipiului nostru (cel care este responsabil de punerea în practică a programului electoral al unui politician, în cazul nostru primarul) a declarat, atunci cînd Timișoara nu a mai reușit să contracteze o societate pentru curățenia orașului, că oricum vine iarna și nu mai este nevoie acum de un nou contract [8].

– 13.12.2018 primarul municipiului acuză consilierii locali că în postura de membrii AGA în unele societății ale Primăriei sunt supărați cînd trebuie să lucreze ”E foarte interesant. Cred că aveți și o declarație de loialitate semnată. (…) În anumite minți sunt mari nereguli” [9].

-15.12.2018 Agenția Națională de Meteorologie (ANM) anunța sec cod portocaliu pentru 9 județe ninsori abundente, strat semnificativ de zăpadă şi viscol … pentru perioada 15 decembrie, ora 13:00 – 16 decembrie, ora 12:00, în judeţele Timiş, ….” [10].

-15.12.2018 la Aeroportul Internațional Traian Vuia din Timișoara, majoritatea curselor aeriene au fost anulate/reprogramate cu peste 10-12 ore. Echipa de Rugby  Northampton Saints (England) după ce a ratat meciul cu Saracens la Timișoara [11], din cauza incapacității autorităților de a curăța arena (terenul) Dan Păltinișan, împreună cu suporterii săi erau să rateze și decolarea de pe Aeroport.

-15.12.2018 seara în oraș, lumea (autoritățile) admiră frumusețea peisajului (fig.1). Totul aduce aminte de vremurile tinereții noastre.

a

fig.1 – 15.12.2018 zona pietonală Cetate plină de nostalgia tinereții (sursă foto -prin amabilitate Radoslav D.).

-20.12.2018 ”Societatea de Drumuri Municipale (SDM) a ajuns cu lopețile în zona Cetate abia la cinci zile de la codul portocaliu. Vineri, piețele Unirii și Libertății și unele străzi pietonale încă erau acoperite de un strat gros de zăpadă, deși Timișoara a ieșit de sub codul portocaliu de ninsori duminică la prânz. Un prim utilaj de deszăpezire a putut fi văzut de timișoreni vineri, în piețele Libertății și Unirii”. Primarul municipiului este nemulțumit de modul în care s-a desfășurat deszăpezirea, dar susține că SDM s-a comportat exemplar. „Ce vâlvă, 500 de străzi sunt ne deszăpeziri. La contractul anterior, doar 600 de străzi erau sub contract, din 1.200, eu am mai adăugat câteva prin suplimentarea contractului, dar oricum au rămas sute de străzi, pentru că atunci când s-a făcut licitația nu era prevăzut să intre. Acum, când am scos la licitație, am avut intenția să prevedem absolut toate străzile în contract. Și, implicit, era obligația ca cei ce vin la licitație să aibă utilaje de toate dimensiunile, atât pentru bulevarde, cât și pentru străzile mici. Am fost mai nemulțumit decât oricine de modul în care s-au desfășurat lucrurile, sunt cetățean al acestui oraș și, ca orice cetățean, mă deranjează că nu s-a făcut deszăpezirea. Am făcut tot ce mi-a stat în putință omenește atât cât mi-a putut permise legea. Dincolo de frontiera legalității, eu nu trec”. Doar că la licitație nu s-a prezentat nimeni.  

-26.12.2018 ”RETIM a remis un comunicat de presă, din care reiese că această societate nu se face vinovată de debandada instalată în aceste zile şi că principala răspundere o poartă cei care nu au făcut deszăpeziri” [12]. Cine sunt aceștia nu ni se spune. În articolul pomenit anterior, RETIM ne spune că ”mașinile de colectare a gunoiului menajer au întîmpinat probleme majore de colectare din cauza străzilor pe care nu s-au făcut operațiunile de dezăpezire”.  Despre vestitele rampe clandestine de gunoaie compania sugerează că nu s-a putut intervenii din cauză că ele au fost acoperite de zăpada căzută. Totuși este prima dată cînd cineva/autoritate își cere scuze față de cetățenii care îi plătesc pentru incapacitatea lor organizatorică, a autorităților locale, de a realiza un sistem complex de intervenție a tuturor factorilor implicați în situații de urgență. Deși este Ajunul Crăciunului am vrea ca lumea să știe de ce nu s-a putut colecta în anumite zone și că echipele noastre vor munci chiar și de Sărbători pentru a asigura confortul tuturor în această perioadă. RETIM Ecologic Service SA mulțumește tuturor cetățenilor pentru înțelegere și le dorește Sărbători Fericite!” [12].

-26.12.2018 ”Au trecut mai bine de zece zile de la ninsoarea care s-a abătut asupra Timișoarei, iar timișorenii au rămas în continuare părăsiți de primărie. Albul de acum câteva zile a lăsat loc negrului și cenușiului. Gunoaiele ascunse de zăpadă se revarsă acum în întreaga lor splendoare. Doar o epidemie mai lipsește” [13].

-26.12.2018 primarul municipiului aflat în concediu în SUA susține că ale administrației sunt doar ”pasajele, drumurile, parcările, podurile, parcurile, construcțiile spitalicești și dotările pentru sănătate, construcțiile școlare și dotările pentru educație, mulțimea de festivaluri, etc, etc”, în timp ce gunoiul de pe străzi ar fi ”opera unor cetățeni nedemni de acest apelativ, cetățeni pe care, cu ajutorul timișorenilor celor mulți, civilizați, garantez că îi vom prinde și dezvăța de astfel de năravuri!” [14].

-26.12.2018 ”topirea zăpezii nu a scos la iveală doar munții de gunoaie, care împînzesc Timișoara din zona centrală pînă la cartierele de la periferie. Sute de crengi rupte și zeci de copaci căzuți zac în voia sorții” [15].

-26.12.2018 zone mari din Timisoara rămîn fără căldură și apă caldă aproape o zi întreagă… pentru că COLTERM lasă fără apă caldă și căldură sute de locuințe din Timișoara din cauza unei lucrări de extindere a rețelei de distribuție….pentru un nou consumator” [16]. Cine o fi acest nou consumator? Un dezvoltator imobiliar important, un potentat local/central important, sau poate…

-27.12.2018 primarul municipiului Timișoara (supărat de imaginile postate pe rețelele de socializare comunică de peste ocean Nu e niciunde ca la Timișoara…. Realitățile surprinse de pozele din postare sunt opera administrației publice locale, ca și pasajele, drumurile, parcările, podurile, parcurile, construcțiile spitalicești și dotările pt. sănătate, construcțiile școlare și dotările pt. educație, mulțimea de festivaluri, etc, etc, în timp ce gunoaiele surprinse de unii… în niciun caz! Ele sunt opera unor cetățeni nedemni de acest apelativ, cetățeni pe care, cu ajutorul timișorenilor celor mulți, civilizați, garantez că îi vom prinde și dezvăța de astfel de năravuri! De altfel, în 2018, am dat peste 2.000 de amenzi unor astfel de cetățeni!” și ”Știu că hater-ilor mei (…) nu le convine asta, dar, dincolo de minciunile lor, cu fiecare zi ce trece, informația adevărată oricum va ajunge la cetățeni, iar aceștia își vor direcționa corect nemulțumirile, cu mine alături de ei! În spirit de fair play, apreciez modul în care RETIM, operator aflat sub contract cu ADID – insist: nu cu primăria! –, RETIM criticat de mine de atâtea ori, s-a mobilizat, la solicitarea mea de la distanță,..” [17].

-27.12.2018 iluminatul stradal din Timișoara rămîne în aceiași stare, adică lasă de dorit. După 11 zile de la codul portocaliu zeci de sate din județul Timiș nu au electricitate, în timp ce SC ENEL își vinde în continuare patrimoniu (clădiri/sedii, etc), pentru că doar peste puțini ani contractul statului român cu ei se finalizează.

-urmează probleme cu rețeaua de canalizare, care se poate înfunda cu frunzele nestrînse de pe străzi ?

Să urmărim cîteva observații/propuneri personale:

-clădirile din zona centrală/istorică/tradițională alineate la domeniul public au avut în această perioadă benzi de protecție împotriva accesului pietonilor lîngă acestea, din cauza zăpezilor ce puteau să cadă de pe șarpantele care nu aveau elemente/parazăpezi de oprire a acesteia.  Într-un Plan de Acțiuni ar trebui pînă în 30.08.2019 fiecare dintre aceste Asociații de Proprietari să pozeze aceste elemente pe acoperiș/șarpantă.

-lățimea carosabilului sub minimum 7m a împiedicat operarea cu utilaje performante. Într-un Plan de Acțiuni, să se impună obligativitatea ca orice stradă nouă/reparată să respecte această condiție.

-trotuarele au fost curățate intermitent, doar parțial de Asociațiile de Proprietar/Spațiu Comercial- Servicii fără un program bine stabilit și o identificare a suprafeței/lungimii acestuia (de ex pe Bdul Take Ionescu, la blocuri operațiunea a fost făcută, dar la unele clădiri vechi care aveau case de avocatură în chirie operațiunea nu a fost executată). Este clar că nu sunt legi/HCL-uri care sa prevadă corect responsabilitățile proprietarilor/chiriașilor. Într-un Plan de Acțiuni ar trebui ca pînă în 30.03.2019 să se realizeze de către Direcția Specializată din PMT un GIS cu dimensiunile trotuarelor (lățime/lungime) care trebuie să cadă în sarcina de curățire pentru fiecare Asociație de Proprietari/Spațiu Comercial-Servicii și să se facă un parteneriat în acest sens între autorități și cetățeni.

-toaletarea arborilor/pomilor nu a fost făcută la timp ceea ce a determinat ca crengi rupte să zacă pe trotuar împiedicînd pietonii să le utilizeze și 10 zile.

-consilierii locali, prezenți în CA și AGA a societăților ce trebuiau să opereze în aceste cazuri (de urgență) nu au fost implicați, ca și cînd ei erau responsabili doar în fața partidelor/buzunarelor lor și nu în fața cetățenilor de care ar trebui să depindă. Ar trebui atenționați pentru început și în caz că vor continua cu aceiași mentalitate în viitor să fie amendați.  Într-un Plan de Acțiuni ar trebui ca pînă în 30.03.2019 fiecare consilier local să facă un raport asupra activității sale în acest domeniu (observații/propuneri).

CONCLUZIE PARȚIALĂ I: pînă în 30.03.2019 Consiliul Local Timișoara ar trebui să întocmească/aprobe un Plan de Acțiuni pentru cazuri de urgență (înzăpeziri/inundații/incendii, etc) cu îndatoriri/termene pentru fiecare actor participant la aceste operațiuni, pentru fiecare imobil/stradă/trotuar.

CONCLUZIE PARȚIALĂ II: unii participanți la alianța urbană (asociații de proprietari, firme/regii/SC, etc ce au operat în aceste momente de criză) și-au făcut datoria mai bine sau mai rău, dar coordonatorul politicilor urbane din administrația locală  (probabil City Manager-ul) nu a reușit șă se impună, fie din lipsa experienței, fie din lipsa unui Plan de Acțiune coerent. Această stare se datorează unui management urban neperformant.

Să urmărim și cîteva vești bune:

-18.12.2018 Contractul pentru realizarea Centurii rutiere Sud Timișoara (Calea Lugojului/Calea Șagului) a Timișoarei a fost semnat cu un termen de proiectare de 6 luni și de 2 ani de execuție dacă ”nu vor fi probleme cu documentaţia, vom reuşi cel puţin să ne încadrăm în durata de execuţie a contractului” [18].

-19.12.2018 Contractul pentru extinderea Aeroportului Internațional Traian Vuia Timișoara (AITVT) a fost semnat: ”Obiectivul de investiții Terminal Sosiri Curse Externe este numai o parte din programul de dezvoltare până în 2021 a infrastructurii aeroportuare, în valoare totală de 372.295.000 lei. Acest obiectiv “Terminal curse externe” este finanțat în proporție de 50% de către Aeroportul Timișoara, cu suportul financiar-bancar al Banc Post și Banca Transilvania, și cealaltă parte de 50% este finanțată de către Statul Român, prin Programul Operațional Infrastructură Mare, gestionat de către Ministerul Transporturilor prin Autoritatea de Management a Organismului Intermediar pentru Transporturi…. Construcția Terminalului va demara la începutul anului viitor și are o durată de execuție de 12 luni. Terminalul pregătește aeroportul pentru a susține un flux de aproximativ 3 milioane de pasageri pe an, cifră estimată pentru următorii ani” [19].

Pentru că termenul pentru depunerea proiectelor pentru axa 4 POR (fonduri europene) a fost prelungit de la sfîrșitul acestui an pînă pe 29.03.2019, se mai pot obține finanțări pentru Timișoara de peste 50 milioane de Euro [20].  Astfel, pe lîngă proiectele sale, municipiul Timișoara ar trebui să se alieze cu UAT-urile periurbane, pentru obținerea de finanțări europene pentru infrastructura, atît de necesară Polului de Creștere:

-Există posibilitatea depunerii documentației (proiectare/execuție) pentru ca AITVT să fie legat cu o linie ferată (tram-tren) de Gara de Nord, secțiune de tranzit Calea Aradului, Gara de Est prin Calea Ferată existentă/completată Timișoara-Giarmata Vii-AITVT;

-Există posibilitatea depunerii documentației (reproiectare/execuție) să înceapă Centura rutieră Vest Timișoara cu caracter de Drum Expres/Autostradă (de pe cea de a treia coborîre de pe A1 pînă la Parța –legătura cu Centura rutieră de Sud), ce ar facilita legătura cu Belgradul și irigarea/accesibilitatea unei părți semnificativă a UAT Timișoara din vest;

-Există posibilitatea depunerii documentației și pentru alte proiecte.

CONCLUZIE PARȚIALĂ III: dacă toți participanții la alianța urbană se dovedesc performanți, atunci cele două obiective certe și cele două în studiu pot fi realizate, doar dacă administrațiile locale/ județene/ centrale  pot/doresc să coopereze respectiv -Ghiroda/Moșnița/Giroc/CJTimiș/CNADR/Guvernul României-, -Ghiroda/Timișoara/CJTimiș/CNADR/Guvernul României-, -Ghiroda/Timișoara/ CFR/Guvernul României- și -Dumbrăvița/Sanandrei/ Timișoara/ CJTimiș/CNADR/Guvernul României)-.

CONCLUZIE FINALĂ: o poate trage fiecare cetățean, politician, consilier local, funcționar public, societate comercială, etc     

raduradoslav 27.12.2018

notă: din respect nu am postat nici o poză/imagine cu mizeria din Timișoara.

REFERINȚE

[1] https://radulblog.wordpress.com/2017/12/

[2] https://radulblog.wordpress.com/2018/01/28/curatenia-spatiilor-publice-si-asociatiile-de-interventie-cetatenesti-mai-sunt-doar-3-ani-iii/

[3] https://radulblog.wordpress.com/2018/05/20/japonia-aprilie-2018-imagini-si-scurte-comentarii-iv-curatenia-spatiilor-publice/

[4] https://radulblog.wordpress.com/2018/04/02/cum-cauti-afara-radule/

[5] https://radulblog.wordpress.com/2018/11/03/rusinea-este-a-fiecaruia/

[6]  https://www.banatulazi.ro/robu-acuza-alte-institutii-pentru-mizerie-garda-de-mediu-amendeaza-primaria-timisoara/

[7] Digi24 Timişoara 12.,12 2018  la 07:49 ·

[8]  http://debanat.ro/2018/12/plecat-la-plaja-primarul-robu-n-a-uitat-de-cadou-pentru-timisoreni-un-oras-ingropat-in-mizerie-foto_244023.html

[9]  https://www.pressalert.ro/2018/12/colterm-reparatii-cu-wc-de-4-773-lei-si-granit-cu-1-000-lei-metru-patrat-robu-crize-de-isterie-directorul-faur-fara-explicatii/

[10] https://www.agerpres.ro/mediu/2018/12/15/anm-mentine-avertizarea-cod-portocaliu-de-ninsori-abundente-si-viscol-in-noua-judete-ninsori-lapovita-si-polei-in-restul-tarii–228459

[11] https://www.epcrugby.com/2018/12/15/timisoara-saracens-v-northampton-saints-match-cancelled/

[12] http://debanat.ro/2018/12/angajatii-retim-vor-lucra-si-in-zilele-libere-de-sarbatori_244092.html

[13]  http://debanat.ro/2018/12/plecat-la-plaja-primarul-robu-n-a-uitat-de-cadou-pentru-timisoreni-un-oras-ingropat-in-mizerie-foto_244023.html

[14] https://www.pressalert.ro/2018/12/primarul-timisoarei-manipulare-din-concediu-scandalul-gunoaielor-de-pe-strazi-firma-care-plateste-benzina-la-mercedes-laudata/

[15] https://debanat.ro/2018/12/zeci-de-copaci-cazuti-si-sute-de-crengi-rupte-zac-pe-malurile-begai-in-voia-sortii video_244152.html?fbclid=IwAR2OdDkCo6EClthbZbMuGzjfOTRLuSPru5xS9lwwOsTW1M0UlH3QFJGsC9Y

[16] https://www.opiniatimisoarei.ro/zone-mari-din-timisoara-raman-fara-caldura-si-apa-calda-aproape-o-zi-intreaga/26/12/2018

[17] https://debanat.ro/2018/12/tupeu-fara-frontiere-primarul-robu-da-vina-pe-timisoreni-pentru-gunoaiele-care-au-ingropat-orasul_244199.html?fbclid=IwAR18kUi6Y5aIChN9dXWOWU-35Fp56n3XxBbWzQrEWJt_fPC38aWN4ED3C60

[18] http://www.tion.ro/la-timisoara-a-fost-semnat-contractul-de-realizare-a-centurii-sud/2165436

[19] https://www.banatulmeu.ro/terminal-ultramodern-pentru-cursele-externe-din-2019-pe-aeroportul-international-timisoara/

[20]   https://debanat.ro/2018/12/robu-salvat-de-psd-cu-53-de-milioane-de-euro-ministerul-dezvoltarii-a-prelungit-termenul-de-depunere-a-proiectelor-europene_244236.html?fbclid=IwAR1BRy4_jkdgY5Rcjpmnl3wJf8BhN-wiNldCvix4WAZ6cmldALb0ite9a0c

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s