ANALFABETISM FUNCȚIONAL, MANIPULARE sau MULT mai MULT!

ANALFABETISM FUNCȚIONAL, MANIPULARE sau MULT mai MULT!

Azi, luni 19.02.2018, am avut o discuție mai amplă cu un grup de tineri arhitecți. Subiectul ridicat de mine a fost despre RESPONSABILITATEA celor care întocmesc documente de urbanism și amenajarea teritoriului. Am încercat să le explic ce EFECTE, în timp, au anumite decizii luate în aceste documente, care se transformă în acte normative locale prin aprobarea lor de către Consiliul Local aferent UAT-ului respectiv. Exemplul pus de mine în discuție a fost propunerea din PUG –din 2013 ce prevedea introducerea METROLUI în Timișoara. Azi o parte din consultanții proiectului se dezic de acest document (PUG- ul varianta 3 din 2013 aprobat), arhitectul șef ce l-a promovat ca pe o mare victorie, spune acum că aplicarea lui va fi o mare piedică pentru dezvoltarea orașului, etc. etc. Le-am explicat colegilor mai tineri că prin aprobarea „ETAPEI a 3-a elaborare PUG – Propunerilor preliminare ce vor fi supuse spre avizare” [1] de către CLTimișoara, s-a considerat de către autoritatea locală că propunerile se pot aplica imediat, chiar fără avize și fără planșa cu proprietatea terenurilor, și ca atare s-a lucrat o lungă perioadă după acest document. PUG-ul aprobat în acea fază conținea și realizarea unui Metrou (fără un aviz favorabil din partea Societății Naționale Căi Ferate România-SNCFR) și prin urmare de aici a decurs și aprobarea ulterioară a unui amplu PUZ cu sute de apartamente și mii de mp birouri- „Locuințe colective, servicii și comerț, str. E Baader, Timișoara”, pe un teren ce conținea și traseul căii ferate, ce urma a fi poziționată în subteran, dar și transformarea străzii Demetriade într-un bulevard cu lățime de 53m în locui ei. Extrasul din Planșa cu Planul de Reglementări a respectivului PUZ (prezentat în postarea [2]), este în conformitate cu PUG- ul aprobat în 2013. Înlocuirea căii ferate cu un bulevard și introducerea ei în subteran ca metrou, a consumat multe din postări mele critice ([3], [4], [5]). Acum, soluția de dublare a căii ferate și supratraversare ei rutieră în dreptul străzii Baader (SF avizat de Comisia Europeană pe secțiunea Caransebeș-Timișoara ce face parte din coridoarul feroviar Orient/East-Mediterean și coridorul feroviar Rhine-Danube) este pusă în pericol. Descărcarea rutieră a noului ansamblu de apartamente din dezvoltarea imobiliară mai sus amintită prin păstrarea/dublarea căii ferate este îngreunată. Situația se schimbă în cazul PUZ-ul de la fosta fabrică FRUCTUS, care a fost respins în ultima clipă de către CTATU CJ Timiș, pentru că era conceput pe baza realizării aceluiași bulevard cu 4 benzi în locul căii ferate ce urma să se introducă în subteran, soluție care nu are nici azi avizul SNCFR -ului. În lipsa acestui aviz, realizarea bulevardului este nerealistă și cele cîteva zeci de mii de mp de birouri/apartamente ale dezvoltării mai sus amintite nu au un acces rutier convenabil. Și iată cum (prin perpetuarea unor soluții neavizate) soluția bulevardului cu 4 benzi rutiere, ce era prevăzut a lua locul căii ferate, este pusă din nou pe tapet,  prin alocarea de fonduri din buget local pentru studii de fezabilitate. Tehnic nu se poate, cel puțin în dreptul fostei fabrici Fructus pentru că la 20m de o cale ferată nu este voie să se construică nimic, prin lege (europeană). Ce contează că se pune în pericol planul major al rețelei feroviare europene cu această revenire.  « Noi » facem bulevardul în detrimentul culoarului european. Sau poate se aplică și aici metoda Dumbrăvița (blocarea ieșirii rutiere din TM spre autostradă).

Am început această postare cu acest lung preambul pentru că ajuns acasă am citit pe Facebook două postări cu titluri diferite: prima « 1,3 miliarde de euro pentru CORIDORUL FEROVIAR din VESTUL ROMANIEI. Care ocoleste TIMISOARA!… » și a doua « Coridoarele europene de transport n-au voie să treacă prin Timișoara!… » (sublinierile ne aparțin), ce conțineau același articol [6]. Am deschis urgent articolul publicat de Timișoara expres și curios am descărcat figurile atașate.

Capture 21

fig.1- coridorul feroviar Orient/East-Mediterean -marfă  (sursă: [6])

Capture 22

fig.2-coridorul feroviar Orient/East-Mediterean –pasageri (sursă: [6])

Capture 23

fig. 3- coridorul feroviar Rhine-Danube -marfă (sursă: [6])

Capture24

fig. 4- coridorul feroviar Rhine-Danube -pasageri (sursă: [6])

Și SURPRIZĂ:  Nici vorbă de: coridorul feroviar din vestul României care ocolește TIMISOARA!… sau de faptul potrivit căruia: coridoarele europene de transport n-au voie să treacă prin Timișoara!… (sublinierile ne aparțin).  În toate planșele traseul feroviar, pe coridorul Rhin-Danube sau/și pe coridorul Orient/East-Mediterean, trece prin Timișoara. Fie pentru transportul de marfă (fig.1,3), fie pentru cel de pasageri (fig.2,4), nodul feroviar Timișoara este major! Sau poate autorul/autoarea nu știe că traseul feroviar Craiova-Arad trece prin Timișoara. Am spus atunci că este un caz de tipic de ANALFATISM FUNCȚIONAL, des întîlnit în ultima vreme, pentru că nu toți pot să citească/înțeleagă o planșă/figură.

Dar am citit apoi și textul articolului și din nou SURPRIZĂ: “Conexiunea feroviara Curtici-Constanţa, parte a coridoarelor Orient-Est-Med şi Rin-Dunare din reţeaua trans-europeana de transport (TEN-T), străbate Romania de la vest la est. Mai multe secţiuni ale acesteia au fost sau sunt in curs de a fi finanţate prin intermediul altor instrumente europene, cum ar fi Mecanismul de Interconectare a Europei (MIE) sau Banca Europeana de Investiţii (BEI)) (sublinerea ne aparține)» scrie autorul/autoarea. Deci autorul/autoarea știa că mai multe secțiuni ale acestor două coridoare europene (ce trec prin Timișoara) sunt în curs de finanțare prin intermediul altor instrumente europene.

Am spus atunci că este un caz de tipic de MANIPULARE, des întîlnit în ultima vreme. Sau poate un caz tipic de ANALFATISM FUNCȚIONAL și de MANIPULARE.

Cui folosesc aceste știri?

Scopul să fie doar ÎNTIPĂRIREA în SUFLETUL/MINTEA noastră, a BĂNĂȚENILOR NEÎNCREDEREA în UNIUNEA EUROPEANĂ?

Sau este MULT mai MULT.

Radoslav Radu

19.02.2018 Timișoara

REFERINTE:

[1] http://www.primariatm.ro/hcl.php?unid=3CE85672CDAAD780C2257BB20043AE6D

HCL 428/30.07.2013 privind aprobarea „ETAPEI a 3-a elaborare PUG – Propunerilor preliminare ce vor fi supuse spre avizare

[2] https://radulblog.wordpress.com/2018/01/22/mai-sunt-doar-trei-ani-legatura-cu-aeroportul-ii/

[3] https://radulblog.wordpress.com/2017/07/16/transformarea-caii-ferate-din-timisoara-dintr-o-bariara-intr-o-oportunitate-prin-rezolvarea-problemei-navertismul-si-a-unificarii-pietonale-a-nordului-cu-sudul-urban-partea-iii-concluzia-finala/

[4] https://radulblog.wordpress.com/2017/06/28/contextul-geostrategic-al-culoarelor-europene-si-calea-ferata-in-sistemul-urban-timisoara-sut-partea-ii/

[5] https://radulblog.wordpress.com/2017/06/24/lectia-tuneluluimetroului-din-leipzig/

[6] http://www.timisoaraexpress.ro/stiri-locale-timisoara/13-miliarde-de-euro-pentru-coridorul-feroviar-din-vestul-romaniei-care-ocoleste-timisoara_19896#!prettyPhoto

 

 

 

 

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s