AROGANȚA in PLANIFICAREA SPAȚIALĂ ce UTILIZEAZĂ REGENERAREA URBANĂ

Incerc să-mi lămuresc gîndurile pentru această dupa amiază cînd trebuie să țin un discurs de promovare a cursului de ”REGENERARE URBANĂ PRIN RESTAURARE DE ARHITECTURĂ”, din cadrul programului (re)START! PRACTICI DE RESTAURARE (Sesiunea II) organizat de Asociatia Expose Architecture.

10

Acțiunea  gindită cu mult timp înainte, se suprapune fericit cu efervescența produsă prin atribuirea titlului de „Capitală Europeană a Culturii 2021”orașului nostru.

In euforia generală a apărut vocea dlui Ioan Holender (cetatean european veneabil, născut in Timișoara, iubitor de Timișoara, fost mult timp director al Operei din Viena), care atrăgea atenția politicienilor și specialistilor să nu repete erorile de la Graz sau Linz, realizate cu ocazia unor evenimente asemănătoare (http://adevarul.ro/locale/timisoara/cum-crescut-sibiul-castigarea-titlului-capitala-europeana-culturii-2007-Sansele-timisoarei-2021-1_57dea2db5ab6550cb8c4b672/).

Avertismentul domniei sale mi-a readus în memorie simbolistica unui film văzut/revăzut/analizat cu prietenii mei în perioada 1980-90, ce mi –a schimbat destinul.

Este vorba de  “Fitzcarraldo”(1982), regizat de W. Herzog (reprezentant de seamă al Noului Cinema German), în care Klauss Kinski juca rolul unui “vizionar” încăpățînat, ce profitînd de îmbogățirea bruscă a imigrantilor/recoltatori de cauciuc natural din jungla amazoniană din Peru, a dorit să-și indeplinească visul: să construiască un edificiu al unei Opere în mijlocul junglei, în orașul îmbogățitilor peste noapte, în care să cînte vestitul tenor al vremii, E. Carusso.  Propune, ceea ce azi se numește un plan strategic de regenerare urbana, ce profită de falimentul proiectului de construire a unei căii ferate de la ocean pînă în locul de colectare a cauciucului, cumpără un vapor vechi pe care îl încarcă cu întreaga producție artistică a unui spectacol de operă (inclusiv maestrul Enrico Carusso, ceilalți protagoniști, decoruri, etc.) pe care dorește să-l ducă pînă în orașul noilor îmbogățiți. Ideea era de evitare a unei zone periculoase și de alegere a unui traseu sigur (pe un rîu paralel cu Amazonul pînă în punctul în care să facă un transfer al navei pe pămînt pînă la marele fluviu, utilizînd indigeni care trebuiau să tragă/împingă vasul pe uscat). Schema financiară se baza pe returnarea banilor investiți prin întoarcerea vaporului pînă la Atlantic, încărcată cu mult doritul/prețiosul cauciuc achiziționat din junglă.

Un film fabulous despre un EȘEC/SUCCES previzibil al unui vizionar incurabil.

Diferența dintre riscul asumat de visătorul din film și cel dorit să fie asumat de unii dintre actorii principali ce se ocupă de realizarea evenimentului TM2021 (prin unele din propunerile ce se vehileaza in spatiul public) este că in cazul TM2021 avem de a face cu bani publici locali/naționali/europeni.

Are dreptate sau nu maestrul Holender?

Radu Radoslav

Timisoara 30.09.2016

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s