PLANUL DE MOBILITATE URBANA DURABILA PENTRU POLUL DE CRESTERE TIMISOARA, varianta a IV-a, propunere dezbatere profesionala

 

A aparut pe site-ul Primariei Municipiului Timisoara “Planul de Mobilitate Urbana Durabila pentru Polul de Crestere Timisoara, varianta a IV-a” (www.primariatm.ro/index.php?meniuId=2&viewCat=4084&viewItem=4910) act ce cuprinde datele principale ale planificarii strategice si spatiale care va marca pe urmatoarele decenii Polul de Crestere Timisoara. Pentru ca acest document strategic preia ideile continute de Master Planul Timisoara aprobat in 2012 si datorita faptului ca atunci s-a fortat adoptarea acelui document fara o dezbatere publica reala, imi permit sa reiau intrebarile puse de noi la masa rotunda din 23.04.2012 din cadrul PMT, ca teme actuale de meditatie (care atunci au ramas fara nici un impact):

Înainte de începerea analizei documentaţiei propriu zise în discuţie, din punctul nostru de vedere ar trebui clarificată poziţia administraţiei locale şi a întocmitorilor PUG ului asupra unor opţiuni strategice pentru a face faţă situaţiei globale financiare şi economice actuale. Iată cîteva din aceste întrebări pe care ni le-am pus şi la care există o multitudine de răspunsuri şi anume:

Opţiunea referitoare la:

  1. un actionar puternic (dintr-o singura bloc, tara,) vs . mai mulţi acţionari (locali, naţionali, din mai multe ţări, blocuri);
  2. încurajarea IMM-urilor (comerţului mic –producătorul agricol mic local) vs. lanţurile comerciale internaţionale;
  3. densificarea zonelor de locuit cu ajutorul marelui developer (blocuri de locuit) vs. micul proprietar –(firmă mică de construcţii);
  4. stoparea declinului demografic al populaţiei, poziţia ştruţului vs. o politică de absorţie de emigranţi;
  5. mediul universitar de excelenţă prin creerea Universităţii Regionale vs. păstrarea Universităţilor pe domenii;
  6. Natura 2000 (plantarea unei pădurii pe teritoriu administrativ al Timişoarei vs. plantarea unei păduri pentru a întării o centura verde în jurul Naturii 2.000 din periurban;
  7. distribuţia spaţiilor verzi pe comunităţi UTR (scuaruri verde-albastru) vs. culoare verzi –parcuri mari ;
  8. abordarea strategiei pe cartiere vs. pe comunităţi (UTR) ;
  9. smart networks, WEB, reţele de socializare vs. comunicare tradiţională;
  10. descentralizarea producerii energiei şi a distribuţiei resurselor energetice vs. păstrarea viziunii existente centralizate;
  11. minorităţi multiculturalitate vs. monoculturalitate;
  12. creativitate, estetica conectivitate la modernitate vs. traditionalism;

         Aceste opţiuni tranşante sau mixtate stabilesc strategii, obiective, politici urbane, programe, proiecte diferite, care se aleg în documentaţiile de amenajare a teritoriului. Răspunsurile posibile (ex. -multiculturalitate presupune integrarea minorităţilor care nu fac parte din cultura europeană, creştină, dar care pot rezolva declinul demografic, etc) pot da naştere unor scenarii-strategii diferite propuse astfel:

cele 6 scenarii propuse de noi (dar evident se pot creea şi altele) dupa care ar fi trebui sa se opereze din cauza incertitudinilor globale în cazul cînd recunoaştem schimbarea şi dinamica societăţii noastre actuale:

Scenariu 1: cazul de bază –Romania – Timişoara intră in EU şi în zona Euro cu drepturi egale şi nu de categorie inferioară- varianta super-optimistă pentru Timişoara;

-in acest caz ce investiţii publice propune adminitraţia publică pină in 2016 şi ce investiţii publice pentru 2016-2024?

Scenariu 2: fără fonduri europene şi/sau naţionale pentru infrastructura majoră- varianta uşor pesimistă pentru Timişoara;

in acest caz ce investiţii publice propune adminitraţia publică pina in 2016 şi ce investitii publice 2016-2024 ?

Scenariu 3: recesiune economică europeană– romanească- variantă pesimistă pentru Timişoara;

in acest caz ce investiţii publice propune adminitraţia publică pina in 2016 şi ce investitii publice 2016-2024 ?

Scenariu 4: activităţile industriale poluante nu se pot reamplasa variantă pesimistă pentru Timişoara;

in acest caz ce investiţii publice propune adminitraţia publică pina in 2016 şi ce investitii publice 2016-2024 ?

Scenariu 5: boom în construcţiile de locuinţe ca urmare a unui val de emigranţi- variantă optimistă pentru Timişoara,

in acest caz ce investiţii publice propune adminitraţia publică pina in 2016 şi ce investitii publice 2016-2024 ?

Scenariu 6: boom in domeniul cercetariivariantă optimistă pentru Timişoara,

in acest caz ce investiţii publice propune adminitraţia publică pina in 2016 şi ce investitii publice 2016-2024 ?

Pentru fiecare din acestea ar trebui exemplificate propunerile pe layere diferite”.

(extras din propunerile facute de RUR Biroul Teritorial al Regiunii de Dezvoltare Vest Romania).

Daca ar fi fost creat atunci un curent de opinie rezultat in urma unei dezbateri ample serioase pe aceste optiuni si scenari sau altele (in cercuri inchise si/sau in media) in mediile expertilor, ale politicienilor, ale populatiei, ale proprietarilor de teren, ale bancherilor, etc, pentru a forma o „Alianta Urbana” o serie de dispute de azi pentru detinerea pozitiei dominante ar fi fost inutile, pentru ca ele au consumat doar energie. Prin acceptarea in 2012 a unei dezbaterii publice serioase s-ar fi evitat introducerea NEINCREDERII intre actorii participanti la ALIANTA URBANA si am fi fost pregatiti mai bine pentru ce a urmat de atunci si ce va urma de acum.

Dar norocul ne suride din nou pentru ca Uniunea Europeana ne-a obligat sa insotim orice planificare strategica si spatiala pentru Polurile de Crestere din Romania cu un document care este deasupra a tot ce s-a facut pina acum si anume „Planul de Mobilitate Urbana” a carei varianta (a IV-a) tocmai a fost pusa pe site ul PMT (din nou o cerere a EU).

Ca atare propun organizatiilor profesionale, dupa analiza prevederilor din documentele:

-PUG Timisoara 2012 Etapa 2 Concept general de dezvoltare urbana (MASTERPLAN)  ianuarie 2012, si

-Planul de Mobilitate Urbana Durabila pentru Polul de Crestere Timisoara (PMUDPCT) varianta a IV decembrie 2015

o dezbatere profesionala fie la sediul RUR Timisoara, fie in orice al spatiu al unei organizatii profesionale, in orice format propus (dupa pastrarea unui pact de liniste pentru a comemora curajul concetatenilor nostrii din decembrie 1989 si dupa sarbatorile religioase si laice de sfirsit de an).

Aceasta dezbatere este necesara pentru ca Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Timișoara va fi supus procedurii de evaluare a impactului PMUDPCT asupra mediului în baza HG nr. 1078/2004, incluzând informarea şi consultarea publicului.

Pina atunci va propun spre reflectie trei suprateme propuse in PMUDPCT (var a IV-a) si anume:

-CF in subteran;

-autostrada transurbană;

-ocultarea axei de dezvoltare Timisoara-Arad.

 

prof univ dr arh Radoslav Radu

reprezentant al Registrului Urbanistilor din Romania,

Biroul Teritorial al Regiunii de Dezvoltare Vest Romania

20.12.2015

SARBATORI FERICITE

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s